top of page

Hjulinställning

Korrekt hjulinställning minimerar däckslitage

Bilens styrsystem måste uppfylla vissa krav. Man måste kunna styra bilen på ett balanserat sätt, styrkänslan och stabiliteten i kurvor måste vara bra och styrningen måste återhämta sig mjukt i alla hastigheter. Även däckslitaget är minimalt när styrningen fungerar väl. För att styrsystemet ska fungera optimalt måste hjulinställningen vara korrekt.

Hur görs hjulinställningen?

Vid hjulinställning måste bilen stå så rak som möjligt, i alla led. Lufttrycket i däcken måste vara korrekt. Vid glapp i styrväxeln, styraxlarna eller hjullager är det ingen idé att göra en hjulinställning förrän felen åtgärdats.

Bilen körs först på hjulinställningslyften och styrlederna samt hjullagren kontrolleras visuellt. Därefter kontrolleras lufttrycket i däcken, trycket ska vara det som biltillverkaren rekommenderar. Sedan fäster man mätinstrumenten på hjulen och innan själva mätningen börjar kompenseras fälgarnas inverkan. Själva mätningen görs enligt mätinstrumentets program. Om hjulinställningen måste korrigeras görs det vanligtvis först på bakaxeln och till sist justeras hjulen på framaxeln. 

bottom of page